Vad før og VAD nå

VAD er en norsk møbelprodusent fra Stordal på Sunnmøre med over 150 år lang historie. I dag tilbyr vi flotte, funksjonelle og elegante møbleringsløsninger til offentlige miljøer, helse og institusjon, samt privat næringsliv. Vårt hovedfokus er på sittegrupper og helsemøbler, med høy grad av tilpasningsvilje.

I fem generasjoner har Vad-familien vært aktiv innen håndverk og møbelproduksjon på vestkysten av Norge. Det startet på 1870-tallet med produksjon av husholdningsartikler som spinnehjul, vever og mange andre nyttige gjenstander. Flere av disse produktene fikk utmerkelser for fremragende kvalitet og design, med eksport til eksotiske steder som bl.a. Etiopia!

I 1968 endret Oddmund Vad fokus fra håndverk til moderne møbler. Heretter ble flere banebrytende møbelmodeller brakt på markedet inkludert noen av hans personlige design, som loungestolen Convair som ble solgt til kunder nært og fjernt – bl.a. til USA, Iran og Hong Kong. Lidenskapen og drømmene til møbelindustrien har alltid vært i familiebedriften. I 2005 begynte sønnen Håkon Vad å jobbe for å bringe nye møbeldesign til markedet.

VAD er i dag en etablert leverandør innen det skandinaviske kontraktmarkedet. Vi bidrar med gode møbleringsløsninger, som omfatter forskjellige sitteløsninger med naturlig tilhørende produkter. I tillegg til å tilby en standard kolleksjon, lager bedriften spesialtilpassede løsninger.

Vi samarbeider med flere designer for å hente frem nye, innovative og funksjonelle løsninger. Aktiv dialog med markedet er viktig, så ta gjerne kontakt med oss for spørsmål og utfordringer.

Med et sterkt øye for design, høy kvalitet og bærekraft skal produktene tilby funksjon, form, komfort og andre viktige aspekter i henhold til brukerens behov og krav. Fem generasjoner av lidenskapelig håndverk skal skape en betydning for våre kunder og samfunn.

Vår målsetning er at våre møbler skal fungere optimalt for aktuelle brukergrupper og deres behov – det seg være beboere, ansatte som besøkende. Estetikk, komfort og trygghet ligger i bunn for våre design, med egenskaper og funksjoner tilpasset bruksområdene. Det stilles krav til alt fra sittehøyde, fleksibilitet, rengjøring og vedlikehold til miljø og gjenbruk.

Velkommen til oss i VAD!

 

Merket for god design  iF Design Award

Facebook  LinkedIn  Instagram

Kvalitet

Kvalitet er evnen til å tilfredsstille kundens eller brukerens krav og forventninger. Våre produkter og tjenester skal ha høy kvalitet.

Våre kunder skal være sikret en garantert og dokumenterbar kvalitet. Produktene testes etter møbelindustriens produktkvalitetsstandard med hensyn til styrke og hold-barhet, stabilitet og sikkerhet, materialkvalitet, overflatebehandling, samt brannbestandighet. For hver modell presenteres test-sertifikater fra Svensk Möbelfakta, subsidiert Norsk Møbelfakta – den svenske er mye strengere og dekker miljøaspektet.

Vi vil uavbrutt arbeide med å utvikle vår kolleksjon, som naturligvis skal imøtekomme krav fra brukerne – det seg være krav til funksjonalitet, miljø, sikkerhet og kvalitet. Virksomheten skal kjennetegnes av innovative og nyskapende løsninger. Løsninger som skal sette spor etter seg – i positiv forstand.

Svensk Möbelfakta   Norsk Møbelfakta

Bærekraft

Som en industribedrift med moderne produksjon i det 21. århundret, tar VAD miljø på alvor. Det er for oss viktig å bidra til et rent arbeidsmiljø, med minimale utslipp fra produksjon som kan påvirke indre og ytre miljø. I tråd med vårt medlemskap i både Norsk og Svensk Møbelfakta, videreføres arbeidet med internt miljøstyringssystem, miljøsertifisering og kvalitetstesting av våre møbler.

Norsk Møbelfakta

Svensk Möbelfakta

EPD Norge

VAD benytter miljøvennlig kaldskum som fremstilles uten bruk av KFK gass i stoppede møbler. EcoChrome benyttes ved forkromming av ståldeler, som er uten CR-6 forbindelser. Det benyttes mest bjørk og eik, laminert eller heltre treverk, som tilfredsstiller E-1 formaldehydavspaltning. Lakken som benyttes er miljøvennlig og ikke flammespredende på brennbart underlag. Biprodukt fra produksjonen blir benyttet til oppvarming av lokaler.

Grønt Punkt Norge

BÆREKRAFT OG MILJØ – CODE OF CONDUCT

VADs etiske retningslinjer

VAD arbeider for at virksomheten skal bidra til ansvarlig oppførsel overfor ansatte, aksjonærer, kunder, leverandører, interessenter og myndigheter. Det uttrykkes bl.a. i VADs egne etiske retningslinjer, der vi støtter de ti prinsippene i UN Global Compact. Vi forventer at alle ansatte i bedriften følger internasjonalt anerkjente prinsipper om antikorrupsjon, menneskerettigheter, arbeidsmiljø og miljø.

Leverandørens forpliktelser

Anti-korrupsjon (FNs konvensjon mot korrupsjon)

VAD tolererer ikke noen form for korrupsjon eller svindel. Leverandøren skal ikke gi, love, tilby, be om eller motta kompensasjon eller goder som er i strid med gjeldende lovgivning og god forretningsskikk eller som kan påvirke, eller oppfattes å påvirke, objektiviteten til beslutninger.

Leverandørens avtaler med agenter, mellommenn, underleverandører og konsulenter skal inneholde et avsnitt om bekjempelse av korrupsjon og krav om at gjeldende lov og god forretningsskikk skal følges.

Menneskerettigheter

Leverandøren skal støtte og respektere beskyttelsen av internasjonalt anerkjente menneskerettigheter, slik det fremgår av FNs verdenserklæring om menneskerettigheter (1948), inkludert rettigheter under FNs barnekonvensjon.

I tilfeller hvor leverandøren identifiserer en risiko som gjennom sin virksomhet deltar i brudd på menneskerettighetene, skal det iverksettes hensiktsmessige tiltak.

Barnearbeid

Barnearbeid er forbudt – (ILO 138 og 182, FNs barnekonvensjon, artikkel 32). Det ansettes ikke personer som er under skolepliktig alder eller under 15 år, eller yngre enn arbeidstakeralder dersom denne alderen overstiger 15 år. Ungdom mellom 15 og 18 år kan ikke ansettes for farlig arbeid, eller arbeid som har negativ innvirkning på den enkeltes personlige utvikling (fysisk, psykologisk, mental, åndelig, moralsk eller sosial utvikling). Ungdom mellom 15 og 18 år ansettes ikke under forutsetning av at de har nådd lovlig alder for arbeid og har fullført nasjonal obligatorisk utdanning. Det er en policy på plass for hvilke typer oppgaver en person mellom 15 og 18 år kan utføre.

Dersom det oppdages barnearbeid, vil VAD iverksette tiltak basert på barnets beste, og finne passende løsninger i samråd med barnet og familien til barnet.

Tvangsarbeid (ILO 29* og 105*)

Leverandøren skal ikke bruke eller benytte seg av noen form for tvangsarbeid. Med tvangsarbeid menes blant annet gjeldsslaveri eller annen form for slaveri, arbeid utført av fanger, straffearbeid eller menneskehandel. Ansatte skal kunne bevege seg fritt under ansettelsesforholdet og skal stå fritt til å forlate arbeidsforholdet etter oppsigelse i samsvar med gjeldende lover og avtaler. Dette betyr at leverandøren ikke skal holde tilbake lønn, goder, eiendom eller dokumenter, som ID-dokumenter og reisedokumenter.

Organisasjonsfrihet (ILO 87* og 98*)

Leverandøren skal ikke hindre eller motvirke den enkeltes rett til å melde seg inn i, eller avstå fra å melde seg inn, i fagforeninger eller andre organisasjoner. Leverandøren skal anerkjenne arbeidstakernes tillitsvalgte og forhandle med dem i god tro om alle viktige spørsmål på arbeidsplassen. Dersom fagforeninger ikke tillates i områder hvor virksomheten er lokalisert, eller hvis kun statlig godkjente organisasjoner tillates, må leverandøren støtte tilfeller der ansatte kan møte ledelsen for å diskutere lønns- og arbeidsforhold uten risiko for negative konsekvenser.

Diskriminering og trakassering (ILO 100* og 111*)

Diskriminering basert på etnisk tilhørighet, kjønn, sivil status, graviditet, religion, sosial eller etnisk opprinnelse, nasjonalitet, fysisk evne, politiske meninger, fagforeningsmedlemskap, kjønnskryssende identitet eller uttrykk, alder, helsetilstand eller seksuell legning eller annen karakter egenskap som er beskyttet av gjeldende lovgivning, kan ikke forekomme. Diskriminering refererer til ethvert skille mellom ansatte som ikke er basert på meritter eller egenskaper, men som innebærer forskjellsbehandling på partisk grunnlag. Leverandøren skal ikke i noe tilfelle utsette arbeidere for hard, umenneskelig eller krenkende behandling eller straff.

Likestilling, mangfold og like muligheter

Alle beslutninger som gjelder ansettelse må baseres på relevante og objektive kriterier som ferdigheter, erfaring og prestasjoner. Leverandørens ansatte skal behandles med verdighet og respekt og gis likeverdige utviklingsmuligheter. Diskriminering, trakassering, overgrep, straff eller trusler på arbeidsplassen skal ikke forekomme.

Ansettelsesvilkår, lønn og arbeidstid

Leverandøren skal betale en levelønn som oppfyller minstelønnskravene i lov eller avtale. Lønnen skal utbetales regelmessig og i form av lovlig betalingsmiddel. Leverandørens ansatte skal ha en skriftlig, forståelig og juridisk bindende arbeidsavtale.

Leverandøren skal overholde gjeldende lover, avtaler og bransjestandarder angående arbeidstid. Arbeidstakere har rett til minst én fridag i uken og bør gis tilstrekkelige pauser under arbeidet og tilstrekkelig daglig hvile mellom arbeidsskiftene. Leverandøren skal gi sine ansatte betalt ferie hvert år samt sykefravær og foreldrepermisjon.

Leverandøren må støtte utbetaling av nasjonal eller lokalt fastsatt minstelønn. Overtidskompensasjon skal betales i henhold til nasjonal lovgivning og skal være tydelig spesifisert i lønnsslippene. Arbeidstiden per uke skal ikke overstige lovlige grenser eller maksimalt 60 timer per uke, inkludert overtid.

Leverandøren skal respektere de ansattes personvern og behandling av personopplysninger konfidensielt og i samsvar med gjeldende lovgivning. Arbeidstakere skal ha tilgang til rene, hygieniske og om nødvendig oppvarmede lokaler. Dette kravet gjelder også boliger som kan stilles til rådighet av leverandøren. Alle ansatte skal være dekket av sosial forsikring i henhold til nasjonal lov.

Sikkert og hygienisk arbeidsmiljø (ILO 155 og 170)

Leverandøren skal tilby ansatte som arbeider i bedriften et trygt og sunt arbeidsmiljø der det iverksettes forebyggende tiltak for å redusere skader og helserisiko. Et trygt og hygienisk arbeidsmiljø er et arbeidsmiljø der arbeidstakeren, når han arbeider i et område som arbeidsgiver har direkte eller indirekte kontroll over, er garantert fri for eller beskyttet mot forhold som kan utgjøre en fare for arbeidstakerens fysiske og/eller psykiske Helse.

VAD skal registrere alle inntrufne ulykker og hendelser. Hendelser er slike hendelser som kunne ha ført til en ulykke. Ansatte skal få opplæring i de potensielle helserisikoene som arbeidet kan medføre, inkludert farlige operasjoner og generell sikkerhetsinformasjon. Ansatte skal jevnlig gis relevant opplæring og instruksjoner for betjening av maskiner og annet utstyr. Leverandøren skal gi alle ansatte tilgang til alt nødvendig verneutstyr uten å måtte betale for det selv. Temperatur, luftkvalitet og støynivå må reguleres i henhold til lokal lovgivning. Der arbeidsmiljøet ikke kan endres, skal VAD avbøte med verneutstyr. Kjemikalier skal håndteres trygt, og sikkerhetsdatablad skal være tilgjengelig.

Brannøvelser skal avholdes jevnlig. Brannutstyr, evakueringsplaner og nødutganger skal være tilgjengelig og godt synlig i alle områder. VAD skal sørge for at arbeidsplassen er ren, frisk og sikker. Hygieniske fasiliteter skal være tilgjengelig.

Miljø

Leverandøren skal drive sin virksomhet ansvarlig i forhold til miljøet og følge lokal og nasjonal miljølovgivning. Leverandøren skal ha et system for å kontrollere etterlevelse av lovverket, sammen med lister over relevant lovverk. Dette inkluderer å identifisere, måle og følge opp dets valg av materialer og produksjon av møbler og dets komponenter, føre var-prinsippet skal følges med hensyn til miljørisiko. Alle ansatte skal gis miljøopplæring, og leverandøren skal iverksette egnede tiltak for å fremme økt miljøbevissthet. Leverandøren skal stimulere til utvikling av miljøvennlige teknologier.

Generelt

Konvensjoner og lovverk

VAD jobber for å bidra til å nå FNs 17 globale mål for bærekraftig utvikling oppnådd. VAD støtter de ti prinsippene i FNs Global Compact, International Labour Organizations (ILOs) åtte kjernekonvensjoner og OECDs multinasjonale retningslinjer. Etiske retningslinjer er basert på disse prinsippene og tydeliggjør hva VAD forventer av sine samarbeidspartnere. Leverandøren skal følge alle gjeldende lover, og dersom bestemmelsen i retningslinjene er uforenlig med lover, skal lover og forskrifter prioriteres. I slike tilfeller plikter leverandøren å varsle VAD.

Implementering og kontroll

Kravet til etterlevelse av etiske retningslinjer omfatter alle ansatte knyttet til leverandøren, for eksempel fast eller midlertidig ansatte, men også personer som er engasjert på annen måte uten formell ansettelse. Det er også leverandørens ansvar å sørge for at prinsippene i Code of Conduct følges av underleverandørene. Disse skal også rapportere om sine arbeidsmetoder for å sikre at etiske retningslinjer følges. Kontroller gjøres i hovedsak gjennom regelmessige egenevalueringer som skal gjennomføres av leverandøren. VAD kan også utføre inspeksjoner eller revisjoner på stedet når det er berettiget. Inspeksjoner og revisjoner skal ikke påvirke leverandørens øvrige aktiviteter negativt og bør kun finne sted med det formål, og i den grad det er nødvendig, for å vurdere etterlevelse av retningslinjene. Det forutsettes ubetinget aksept for inspeksjoner.

Konsekvenser av brudd

Leverandørens etterlevelse av innholdet i retningslinjene er en kontraktsmessig betingelse for VAD, både ved inngåelse og gjennom hele kontraktsperioden. Alvorlige brudd på kravene anses alltid som et kontraktsbrudd som gir VAD rett til umiddelbart å avslutte forretningsforholdet med leverandøren. Med alvorlige forbrytelser referer til mangler som oppstår forsettlig. Alvorlige forbrytelser regnes også som mangler når det gjelder grunnleggende menneskerettigheter som de verste formene for barnearbeid, alle former for tvangsarbeid, straff og livstruende arbeid. Dersom krav på enkelte punkter ikke oppfylles, må VAD informeres snarest. Leverandøren skal også presentere og forplikte seg til å følge én handlingsplan for utbedring. VAD kan i enkelte tilfeller, som ikke utgjør gjentatte og/eller alvorlige overtredelser av krav, bistå leverandøren med å sikre at prinsippene i Code of Conduct overholdes. Ved gjentatte brudd på kravene forbeholder VAD seg retten til å avslutte forretningsforholdet med leverandøren. Dersom VAD har grunn til å tro at bedriften hadde kunnskap om et brudd, eller bevisst krenket grunnleggende menneskerettigheter gjennom sin virksomhet, vil kompetente myndigheter bli varslet.